مشاوره خانواده

انسان سالم،بی مسئله نیست...

در لحظه زندگی کنیم:

زندگی کردن در لحظه به معنی آن است که به گذشته فکر نکنیم و نگران آینده نباشیم. البته، این مساله به این معنی نیست که در زندگی اهدافمان را مشخص نکرده و یا خود را برای آینده آماده نکنیم. باید از گذشته پند گرفته و برای آینده برنامه و هدف مشخصی تعیین کنیم و در عین حال از زندگی کنونی خود نیز لذت ببریم.

 


 

در لحظه زندگی کنیم

افرادی که در لحظه زندگی می کنند روابط عمومی بالاتری داشته و دوستان بهتر و بیشتری دارند، کمتر گرفتار استرس و فشار خون بالا می شوند و هنگام بیماری بهتر از سایرین با بیماری به خصوص بیماری های جدی مانند سرطان دست و پنجه نرم می کنند.

تمرکز و زندگی در لحظه، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد چرا که این بیماری ها در بسیاری از موارد ریشه در ناراحتی های روحی دارند و افرادی که در لحظه زندگی می کنند کمتر نگران آینده بوده و بیهوده خود را برای گذشته و اتفاقات ناگوار آن آزار نمی دهند و اتفاقات رخ داده را راحت تر می پذیرند.

این افراد شادترند و در زندگی احساس امنیت و آرامش می کنند، اعتماد به نفس بالایی داشته و اشتباهات خود را با دید منطقی می پذیرند، زندگی را ساده گرفته و روزها را بدون وسواس می گذرانند. همچنین افرادی که در لحظه زندگی می کنند در ارتباطات به خصوص زندگی زناشویی خود موفق تر هستند و روابط رضایت بخشی را با همسر خود تجربه می کنند.

زندگی سریع تر از آن چه تصور کنید می گذرد بیایید طوری زندگی کنیم تا هرگز افسوس نخوریم که: نفهمیدم عمرم چطور گذشت.

در زیر برای شروع، چند تمرین ساده آمده که امیدواریم در آغاز این مسیر شما را یاری دهند.

♦ اگر می خواهید در لحظه زندگی کنید باید به گونه ای فکر کنید که انگار هیچ آینده ای وجود ندارد و این روش زندگی به تمرین بسیار نیاز دارد اما در نهایت شما را به یک زندگی رضایت بخش می رساند. برای این کار باید زیبایی های هر روز و تمام لحظه های زندگی را درک کنید. این زندگی شماست و فقط برای یک مرتبه به شما هدیه داده شده، پس زندگی کنید.

♦ مهم نیست چه می کنید، فقط سعی کنید هر طور که شده در اطرافتان زیبایی ها را پیدا کنید. مثلا از زیبایی پلی که هر روز هنگام رفتن به محل کار یا مدرسه از روی آن می گذرید، دیدن طلوع و غروب آفتاب یا یک گل تازه روییده و هر موضوع کوچک و بزرگ دیگری لذت ببرید. درک چنین زیبایی های کوچکی به زندگی شما زیبایی، شادی و هیجان می آورد حتی اگر به شدت گرفتار روزمرگی و کسالت شده باشید. از آفریننده این همه زیبایی های کوچک و بزرگ سپاسگزار باشید.

♦ به رفتار کودکان دقت کنید آنها الگوی مناسبی در زندگی هستند. کودکان در لحظه زندگی می کنند و هرگز نگران فردا نبوده و افسوس گذشته را نمی خورند. کودکان به خوبی می دانند چگونه از زندگی لذت ببرند.

♦ بر آن چه انجام می دهید تمرکز کنید. هنگام پیاده روی، مرتب کردن منزل و حتی انجام محاسبات پیچیده شرکت چه احساسی دارید؟ به چه چیزی فکر می کنید؟ بدون شک هنگام انجام کارهای مختلف ذهن شما سرشار از افکار و احساسات مختلف می شود، تمام آنها را دور بریزید. فقط به همین لحظه فکر کنید نه گذشته و نه آینده، فقط حال. باید طوری زندگی کرده و از لحظه لذت ببرید که انگار این آخرین باری است که می توانید بچشید، ببویید، ببینید، بشنوید و لمس کنید در این صورت سعی می کنید با تمام وجودتان از آن چه که دارید لذت برده و اجازه نمی دهید لحظه ای از زندگیتان به هدر برود. لحظه حال گران بهاترین دارایی شماست.

♦ هر روز صبح پس از بیدار شدن از خواب لبخند بزنید. با یک لبخند ساده روزی پر از انرژی و شادابی به خود هدیه می دهید. هرگز وقت بیدار شدن از صدای زنگ ساعت عصبانی نشده و اجازه ندهید روزتان با اخم و ناراحتی آغاز شود. اگر لبخندتان واقعی باشد، شادی واقعی نیز به سراغتان می آید و لبخند واقعی در تمام اجزای صورت شما دیده می شود نه فقط لب ها.

♦ از هر فرصتی برای مهربانی کردن استفاده کنید. هدیه دادن، بخشیدن مبلغ اندکی به نیازمندان، کمک به یک نابینا در عبور از خیابان و هر عمل کوچک یا بزرگ دیگری، در کل نفس عمل مهم است نه ظاهر آن. هر روز و هر لحظه به هوش باشید تا از هر فرصتی برای کمک به دیگران استفاده کرده و دنیا را به مکان بهتری تبدیل کنید. کوچک ترین کارها حتی اگر قدردانی کردن از دیگری باشد لذت و خوشی را وارد زندگیتان می کند.

احساسات مثبت خود را پنهان نکنید، با دوستان و خانواده تان از احساسات واقعی و عشقتان نسبت به آنها سخن بگویید. ابراز احساس را به فردا موکول نکنید شاید فردایی وجود نداشته باشد.
- برای هر کاری همان لحظه برنامه ریزی کنید، مثلا برای تعطیلات آخر هفته همان روز تصمیم بگیرید روزتان را چگونه بگذرانید. سعی کنید تا حد ممکن به دعوت ها پاسخ مثبت بدهید.

ساعت نبندید.

♦ فعالیت هایی که توجه شما به زمان حال را کم می کنند کاهش دهید. کدام یک از کارهایی که در طول روز انجام می دهید موجب می شوند به زمان حال توجه نکنید؟ اکثر افراد هنگام تماشای تلویزیون ناخودآگاه به گذشته و خاطراتشان فرو می روند. رویابافی و غرق شدن در یک فیلم یا کتاب اصلا بد نیست اما به معنی زندگی در زمانی است که وجود ندارد و به نوعی فرار از واقعیت است. گذشته و آینده را رها کرده و کاری کنید که به شما انگیزه حرکت داده و موجب شود از زندگی در لحظه کنونی لذت ببرید. باغبانی، فعالیت های فیزیکی و کارهای هنری از جمله فعالیت هایی هستند که به تمرکز حواس کمک کرده و موجب می شوند بتوانید بر لحظه تمرکز کرده و در حال زندگی کنید.

♦ برای آن چه هم اکنون دارید خوشحال و سپاسگزار باشید. هر گاه متوجه شدید غرق در آرزوی داشتن آن چه هم اکنون ندارید، شده اید فورا بابت آن چه که دارید شکرگزاری کنید. این کار شما را به لحظه حال بازمی گرداند. لیستی از تمام مواردی که باید به خاطر آنها سپاسگزار باشید تهیه کنید حتی برای مواردی که کمتر کسی به خاطر آنها شکرگزاری می کند مانند این که زنده هستید و می توانید نفس بکشید. اگر بیاموزید برای آن چه هم اکنون دارید شکرگزاری کنید کم کم از زندگی فعلی خود حتی در شرایط کسالت آور نیز لذت می برید و دیگر آرزو نمی کنید جای شخص دیگری بوده یا در مکان و زمان دیگری زندگی کنید.

♦ در یک زمان به یک کار مشغول باشید. هرگز چند کار را با هم انجام ندهید بلکه در یک زمان فقط یک کار را انجام دهید. وقتی غذا می خورید کار دیگری انجام ندهید همین طور وقتی ظرف ها را می شویید، تلویزیون تماشا می کنید، رانندگی می کنید. سعی نکنید در حین رانندگی غذا هم بخورید و همزمان با تلفن نیز صحبت کنید.

♦ کارها را به آرامی و با تامل انجام دهید. کارها را بی توجه و عجولانه انجام ندهید، برای کارها وقت بگذارید. حتی ساده ترین کارها را با آرامش، دقت و تامل انجام دهید. این روش نیاز به تمرین دارد اما کم کم می آموزید این گونه عمل کنید و هنگام انجام کارها تمرکز داشته باشید.

حجم کارها را کم کنید. اگر تعداد کارها را کمتر کنید دیگر نیازی به عجله نمی بینید و می توانید یک کار را با تمرکز انجام داده و به درستی به پایان برسانید. اگر روزتان را با کارهای مختلف پر کنید مجبور می شوید به سرعت از هر کار گذشته و سراغ دیگری بروید و در این صورت فرصتی باقی نمی ماند که روی کارها فکر کنید. درست است که کارهای زیادی دارید اما اگر بخواهید می توانید. برنامه ریزی کنید. از مهم ترین کارها شروع کنید و کارهای بی اهمیت را از برنامه حذف کنید.

♦ بین کارها زمان استراحت بگذارید. اگر بخواهید بلافاصه پس از یک کار سراغ دیگری بروید هم خسته می شوید و هم در حین انجام یک کار استرس می گیرید اما اگر فرصتی برای استراحت در برنامه ها بگذارید می توانید پس از اتمام یک کار آرامش را به خود بازگردانده و با انرژی سراغ بعدی بروید.

♦ روزی 5 دقیقه هیچ کاری نکنید. هر روز حداقل 5 دقیقه در سکوت بنشینید، روی تنفس خود تمرکز کنید، به طبیعت یا رویاهایتان فکر کنید.

نگرانی ها را برای آینده کنار بگذارید و فقط به اکنون فکر کنید. سعی کنید خوب از افکار خود آگاه شوید. آیا شما از آن دسته افرادی هستید که دایما به فکر آینده یا نگران آن هستند؟ سعی کنید این افکار را شناسایی کرده و بعد به محض این که متوجه آنها شدید متوقفشان کنید و خود را به لحظه کنونی بازگردانید. فقط به این فکر کنید که الان چه می کنید؟ از آن چه که در لحظه کنونی انجام می دهید لذت ببرید.

♦ وقتی با کسی صحبت می کنید به او توجه کنید. برای همه ما بارها پیش آمده که با کسی در حال صحبت هستیم اما فکرمان جای دیگری است و یا به این فکر می کنیم که بعد از اتمام صحبت های او چه می خواهیم بگوییم. این کار خود نوعی زندگی در آینده است، به آن چه که گوینده می گوید با دقت گوش کنید.

♦ به آرامی غذا بخورید. با عجله و سریع غذا خوردن چه لذتی دارد؟ فقط موجب پرخوری، دل درد و یا پریدن غذا در گلو می شود. هر لقمه را خوب بجوید و سعی کنید طعم غذا را با تمام وجودتان احساس کنید. این کار به کاهش وزن شما نیز کمک می کند.

♦ به آرامی زندگی کنید. آرام غذا خوردن لذت آن را بیشتر می کند و موجب می شود طعم واقعی آن را بچشیم این کار در همه موارد نتیجه مشابهی دربر دارد. عجله را کنار بگذارید و آرامش را به زندگی خود بازگردانید تا طعم واقعی آن را بچشید، از لحظه لحظه زندگی استفاده کنید.

از مرتب کردن منزل و آشپزی لذت ببرید. بیشتر افراد آشپزی و کارهای خانه را دشوار یا کسل کننده می دانند، در حالی که این کارها فرصت بسیار خوبی برای تمرین تمرکز هستند. اگر از انجام کارهای روزمره و خانه داری خسته می شوید سعی کنید نگرش خود را نسبت به آنها تغییر دهید. هنگام آشپزی تمام حواس خود را معطوف آشپزی کنید و به آرامی و با تمرکز پیش بروید. تمرین کنید مطمئنا موفق می شوید با این کار تمام روز خود را تغییر می دهید. به جای این که روز را با خستگی ناشی از انجام یک کار کسل کننده شروع کنید می توانید به خاطر انجام یک کار لذت بخش خوشحال بوده و انرژی خود را در طول روز بالاتر ببرید.

+   مشاوره خانواده ; ۱٢:٤۸ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/٧/٢۳

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir