مشاوره خانواده

انسان سالم،بی مسئله نیست...

همدلی بایدت.....

همدلی چیست؟

همدلی به معنی توانایی فهم عقاید و باورهای دیگران، یعنی زمانی که فردی برای مسئله‌ای به شما مراجعه می‌کند، حتی اگر شما چنین مسئله‌ای را تجربه نکرده باشید بتوانید خودتان را در جایگاه فرد قرار دهید و مسئله را از دریچه چشم‌های او ببینید. مسلماً همدلی یک مهارت است و امری ذاتی نیست؛ و هر مهارتی نیاز به تمرین و تکرار فراوان دارد. زمانی که شما فرد را درک می‌کنید و با او همراه و همگام می‌شوید، همین نزدیکی و شباهت در درک طرف مقابل منجر به ایجاد اعتمادی در ارتباط شما می‌گردد و همین اعتماد یکی از عوامل ضروری در ارتباط موثر است. بنابراین طرف مقابلتان از احساس تنهایی رها می‌شود و همین که احساس کند فردی هست که به حرف‌های او، دغدغه‌ها، نگرانی‌هایش (هر چند جزیی و کم اهمیت) توجه کند به او احساس امنیت و اطمینان می‌دهد و عاملی پیشگیری کننده در بروز بسیاری از رفتارهای ناخوشایند می‌شود. همچنین شما با همدلی خود، موجب ایجاد افزایش اعتماد به نفس در فرد می‌شود وحتی می‌توانید با این تکنیک دیگران و دیدگاهشان را بهتر بشناسید.
عوامل ایجاد:
1- به صحبت‌های طرف مقابلتان به دقت گوش کنید. شنیدن و گوش کردن دو امر متفاوتند. شنیدن یک فعالیت جسمی است و نیازی به یادگیری ندارد اما گوش دادن فعالیتی ذهنی است و با یادگیری مرتبط است. سعی کنید در ابتدا به حرف‌های طرف مقابلتان که می‌تواند همسرتان، فرزندتان و یا یک دوست باشد به دقت گوش کنید. زمانی که شما به طرف مقابلتان این اجازه و فرصت را می‌دهید که از احساساتش هرچه که هست (ترس، خشم، دلهره، اضطراب و...) صحبت کند. بدون اینکه بخواهید در مورد او قضاوت کنید، برچسب بزنید، مقایسه کنید و یا نصیحت سر دهید اعتمادی در طرف مقابل نسبت به شما ایجاد می‌شود و او از این اعتماد امنیت می‌گیرد و موجب آن می‌شود که روح تازه‌ای در فرد دمیده شود و احساس بهتری را تجربه کند.
«استفان کاوی در کتاب خود (هفت عادت مردمان موثر بیان می‌کند که به طور کلی وقتی کسی لب به سخن می‌گشاید، در یکی از سطوح زیر به سخنانش گوش فرا می‌دهیم:
1- به حرف‌های او ابداً توجهی نداریم.
2- وانمود می‌کنیم به سخنانش توجه داریم، در حالی که ذهن ما در جای دیگری متمرکز است.
3- سخنانش را دستچین کرده و تنها مطالب دلخواه را مرکز توجه قرار می‌دهیم. در صورتی که گوش کردن به این شیوه تنها شایسته توجه به سخن بچه شش ساله‌ی است که یک ریز حرف می‌زند. حتی ممکن است که ذهن و نیروی خود را به کلمات فرد دیگر معطوف کنیم. در عین حال از درک صحیح او عاجز باشیم.
4- به هر حال انگشت شمارند کسانی که از بهترین شیوه گوش کردن یعنی گوش کردن سرشار از همدلی بهره می‌جویند).
لازم است بدانید وقتی که شما به صحبت‌های فرد مقابل گوش می‌دهید به معنای آن نیست که همه آن‌ها را قبول دارید بلکه او را می‌پذیرید. سعی کنید هنگام گوش دادن:
همدلی بایدت...
1- کمی به طرف فرد مقابلتان متمایل شوید .
 
2- به فرد نگاه کنید و تماس چشمی داشته باشید.
 
 3- از نشانه‌های غیرکلامی غافل نمایند.
(زبان بدن) و گاه می‌توانید نشانه‌های غیرکلامی او را به گونه‌ای ظریف تکرار کنید. به اعتقاد کارشناسان ارتباطات در یک ارتباط تنها 10 درصد ارتباط ما را کلمه‌ها تشکیل می‌دهند. 30 درصد لحن ما و 60 درصد به حالات و رفتار ما مرتبط می‌شود. 4- با گفتن کلماتی چون بله، عجب، که این طور فرد را به ادامه صحبت تشویق کنید.
بنابراین شما با گوش کردن با هدف درک کردن فرد، تنها از گوش‌های خود استفاده نکرده اید؛ بلکه در سطحی عمیق‌تراز چشم‌ها و قلبتان نیز استفاده می‌کنید.
2- به نوع احساس طرف مقابل توجه کنید (آشفته است، عصبی است، شاد است) و سعی کنید احساس او را درک کنید.
3- احساسی را که از فرد درک کرده‌اید به او منتقل کنید (انعکاس احساسات) ? ( امروز کمی ناراحت به نظر می‌رسی) و سعی کنید با احساس طرف مقابلتان هماهنگ شوید. البته به اندازه از بی اهمیت و کوچک شمردن مسئله فرد و یا اغراق و بزرگ نمایی خودداری کنید. چرا که منجر به ایجاد احساس منفی در فرد می‌شود.
4- خلاصه‌ای از مواردی را که فرد گفته است؛ به او بازخورد دهید.
با این عمل:
1- فرد پی می‌برد که شما به حرف‌های او گوش داده‌اید.
2- متوجه می‌شوید برداشت درستی داشته‌اید یا خیر.

+   مشاوره خانواده ; ۸:۱٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/٧/٩

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir