مشاوره خانواده

انسان سالم،بی مسئله نیست...

غلبه بر فشار عصبی:

 
     

فشار عصبی در واقع یک جزء اساسی زندگی است . بدن انسان با زنگ خطر فشار عصبی تجهیز شده است تا در بسیاری از شرایط بتواند واکنش موثری نشان دهد. بدون فشار عصبی ،فعالیت های سازنده ما کم می شوند.هیجان های طبیعی و احساسات دلپذیر با تنش و فشار
عصبی توأم هستند و این احساسات، نشاط انگیز هستند .

فشارهای عصبی برای انسان بسیار حائز اهمیتند و چنانچه فرد پس از آن آرامش خود را باز یابد و به حالت عادی باز گردد ، این فشار های عصبی برای سلامتی نیز مفید خواهند بود .

بدن ما هنگامی که ناراحت هستیم و هنگامی که به هیجان آمده ایم با فشار عصبی مواجه است . ما دسته اول را ،فشار عصبی منفی و دسته دوم را، فشار عصبی مثبت می نامیم . هدف از این مقاله ارائه برنامه کنترل فشارعصبی این است که شما رادرکنترل و کاهش فشارهای عصبی منفی خود یاری داده تابتوانید ازفشارهای عصبی مثبت خود بهره مند گردید.

تمرینات ریلکسیشن:

تمرین ریلکسیشن دو هدف اصلی را دنبال می کند.یکی کاهش یاجلوگیری از نشانه های جسمانی فشار عصبی که در این مرحله، ریلکسیشن شیوه ای موثردرمقابله با موقعیت های استرس زایی است که قابل تغییرنیستند.دومین هدف آموزش تکنیک های ریلکسیشن آن است که برخی از ما در شرایطی نامناسب،به قدری ناراحت وبی حوصله می شویم ،که قادر نیستیم شیوه ای دیگر را اتخاذ نماییم.(برای مثال بازسازی شناختی) مگرآنکه ناراحتی،تااندازه ای فروکش نمایدکه قابل کنترل شود .

تجسم:

تجسم یا تصور، شیوه دیگری است برای ایجاد آرامش . به عبارتی دیگرنوعی رویاپردازی برای رسیدن به آرامش است . در این شیوه صحنه ای خاص در ذهن تصویر می گردد. مثل دراز
کشیدن روی چمن در آفتاب گرم و سپس بسط و گسترش این تصویر بر ذهن ، یعنی اینکه خودتان را در چنین محیطی حس کرده و به چگونگی احساس خود هنگام « دراز کشیدن روی چمن و احساس گرمی آفتاب » توجه کنید و به این کار تا هنگامی که احساس آرامش سراسر
وجودتان را فرا می گیرد ادامه دهید . درست مانند آن که واقعاً روی چمن در حال استراحتید .

بازسازی شناختی ( تغییر شیوه تفکر ):

این فرآیند به این معنا است که فرد می تواند با تمرینات خاص ، افکار خود را بازسازی نموده ، به نحوی با مسائل کنار آید و فشارهای عصبی خود را کاهش دهد و در نتیجه احساسات مثبت و یا حداقل خنثی را در خود ایجاد نموده و جایگزین احساسات منفی نماید.

تجزیه و تحلیل منطقی:

پس از آنکه باورهای غیر منطقی و نتایج آن یعنی افکار غیرعقلانی خود را تجزیه وتحلیل نمودیم ، زمان آن می رسد که به تغییر آنان بپردازیم . اگر چه باید بدانیم ،همه ما انسان هستیم و هیچ کس همیشه کاملاً منطقی عمل نکرده است . اولین گام برای ایجاد این تغییر وتحول آن است که، معیارهایی را برای تمایز بین باورهای منطقی و غیر منطقی ایجاد نماییم .

گوش دادن فعالانه:

گوش دادن فعالانه شیوه ای است که به رفتار متقابل ما در برابر دیگران اشاره دارد . گوش دادن فعالانه وسیله ای برای کاهش فشار عصبی است و عصبانیت را با اعتراف شخص به اینکه«بله !او عصبانی است»کاهش می دهد.دوم اینکه، مشخص میکندکه این عصبانیت
درحقیقت نسبت به چیست .سوم اینکه گوش دادن فعالانه به شما اجازه می دهد تا تصمیم بگیرید آیا می خواهید در عصبانیت لحظه ای فرد دیگر وارد شوید یا خیر . در هر یک از وضعیت هایی که گفته شد ، چه وضعیتی که استرس زا باشد و چه نباشد ، سه قسمت فرآیند
ارتباط وجود دارد :

1- فرستنده پیام 2- گیرنده پیام 3- متن پیام ( پیام می تواند از قالب کلمات بیان
گردد یا غیر کلامی باشد.)

یادگیری ابراز وجود:

یکی از مهمترین عوامل این فشار عصبی آ‎ن است که فرد نمی تواند آنچه را که احساس یافکرمی کند، به فرد دیگری بگوید . مواقعی است که دلتان می خواهد به مردم بگویید چه احساسی دارید و اینکه آنچه که به آن فکر می کنید ،چه اهمیتی دارد . بگویید که چه کاری را می توانید انجام دهید و چه کاری را نمی توانید . می خواهید به آنها بگویید
که حرفهای آنها را شنیده اید اما نمی توانید آنچه را که از شما خواسته اند ،انجام دهید . بنابراین روان شناسان شیوه ابراز وجود را به عنوان بهترین شیوه رفتاری در بیشتر موقعیت ها پیشنهادمی کنند.اگرچه بین انتخاب«شیوه ابراز وجود »و«رفتار ابراز وجود » باید تفاوتی قایل شد . رفتار ابراز وجود ، به رعایت حقوق افراد، احترام به خود و روبرو شدن با نیازهای افراد ارتباط دارد. اما اگر شخصی بداند که اگر به شیوه دیگری رفتار کند نتیجه بهتری عایدش خواهد شد ، مناسب تر آن است که به همان شیوه رفتار نماید .

انتخاب شیوه ابراز وجود بدین معناست که شخص اختیار و حق دارد که رفتار ابراز وجود کردن یا ابراز وجود نکردن را در هر موقعیتی انتخاب کند.

چگونه با افراد پرخاشگر رفتار کنیم.

گاهی اوقات میتوان با انعکاس احساس بیان شده (به نظر می رسد از این موضوع عصبانی هستید ) از خشم فرد کاست و فرد را به توضیح مشکل اصلی وا داشت . گاهی اوقات برخورد با افراد پرخاشگر از این هم مشکل تر است زیرا که فرد پرخاشگر قیل وقال راه می اندازد . خشم در این افراد همچون رودی در جریان است . یکی از شیوه هایی که جلوی این جریان سیال را می گیرد . « صفحه شکسته » نام دارد . در این شیوه باید یک جمله را مرتب تکرار کنیم و بدین ترتیب اطلاعات بیشتری به فرد پرخاشگر ندهیم . برای مثال « در حال حاضر نمی توانم با تو صحبت کنم » یا « وقتی سرم نعره می کشی، نمی توانم با تو صحبت کنم »بنابراین، رفتار پرخاشگرانه فرد را در چرخه فشار عصبی به عنوان « عملکرد ضعیف » وی در نظر بگیرید و بدانید احتمالاً شما عامل اصلی این فشارعصبی نبوده اید بلکه به خاطر کاری که نکرده اید ناخواسته درانتهای این چرخه قرار گرفته اید.

امیدواریم از این به بعد بتوانید از تکنیک های ایجاد آرامش ، بازسازی شناختی ، گوش دادن فعالانه و تکنیک های مختلف ابراز وجود به خوبی استفاده کنید . در برخی از شرایط که فشار عصبی زیاد است شاید لازم باشد که از چندین تکنیک برای جلوگیری از آن استفاده کنید.

+   مشاوره خانواده ; ٩:٤٩ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٥/٦

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir