مشاوره خانواده

انسان سالم،بی مسئله نیست...

10 گام تا یک خواب راحت:

 
 
 
 
گام 1: همیشه در ساعتی معین به رختخواب بروید.

گام 2: شب‌ها غذای سبک بخورید.
شکم سنگین خوابیدن را مشکل می‌کند. بنابراین ‌اگر می‌خواهید خواب راحتی داشته باشید، غذایی سبک تر، کم چربی تر، کمتر و کم آب تر بخوید.
ضمناً حذف وعدۀ شام هم ایدۀ خوبی نیست.
گام 3: مصرف محرک‌ها را کم کنید.
 کافئین، تئین، الکل، دخانیات، کولا، ویتامین C ... . همۀ اینها دشمنان خوابند.
گام 4: ورزش کنید.
 یک فعالیت جسمی منظم هر روزه می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی خواب داشته باشد، در واقع، هم کیفیت و هم زمان خواب را افزایش می‌دهد، هم بیداری‌های شبانه را کم می‌کند.  
گام 5: محیط راحت.
از نورهای شدید، دکورهای شلوغ و رنگ‌های تند (سیاه، بنفش، قرمز) اجتناب کنید. فرم‌هایی ساده، رنگ‌هایی آرامبخش و نورهایی ملایم را برای محیط خوابتان در نظر بگیرید.
دمای اتاق تان نباید از 20 درجه سانتی گراد بالاتر برود. 
گام 6: استراحت کنید.
حدوداً نیم ساعت قبل از به رختخواب رفتن را به انجام کاری آرام که به شما حس آسودگی می‌دهد، اختصاص دهید.
دعا خواندن قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند به آرام شدن کمک کند. ضمناً، مغز شما یاد می‌گیرد که این رفتارها نشانۀ نزدیک شدن زمان خواب است.
گام 7: نشانه‌های خواب را بشناسید.
 توصیه می‌شود که زمانی که نمی‌توانید بخوابید، در رختخواب نمانید.
بازهم توصیه می‌شود که در رختخواب از انجام کاری غیر از خوابیدن  و ... اجتناب کنید.
 باید کارهای روزانه تان را از رختخواب تان جدا کنید.
گام 8: در رختخواب به مشکلات فکر نکنید.
اگر می‌خواهید با آرامش بخوابید، قبل از رفتن به رختخواب، باید تمامی افکار آزاردهنده، نگرانی‌ها و استرس‌ها را از خود دور کنید.
تا جایی که ممکن است، شب‌ها از انجام فعالیت‌های فکری مانند تنظیم گزارش یا آماده کردن سخنرانی اجتناب کنید. در غیر این صورت، با استرس به رختخواب می‌روید و خواب بدی خواهید داشت.
گام 9: صدا و نور را قطع کنید.
 اتاقی را انتخاب کنید که رو به حیاط باشد و نه رو به خیابان؛ عایق بندی هم می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد! 
یک پیشنهاد منطقی، خوابیدن در تاریکی مطلق، بدون هیچ نوری، خوابی باکیفیت و خوب را برای تان تضمین می‌کند.
 اگر خانه‌تان سایه بان ندارد، یک پرده کلفت و مات انتخاب کنید.
گام 10: دارو، به مقدار کم.
 اگر  بی خوابیتان ادامه پیدا کرد، با پزشک تان صحبت کنید تا علت مشکلات خواب تان را دریابد.
اگر دارو (خواب آورها و ضداضطراب‌ها) لازم باشند، قطعاً برایتان تجویز می‌شود تا به کمک آنها بخوابید.

+   مشاوره خانواده ; ٩:٢٠ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/٢/۱٢

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir