مشاوره خانواده

انسان سالم،بی مسئله نیست...

قصه‌های بد را دور بریز :

همیشه قصه تکرار می‌شود. قصه‌ای که هزاران هزار بار روایت شده. قصه‌ای که «تو» با بغض تعریف می‌کنی و «او» با نفرت از تو و قصه‌ات می‌گریزد!

دیگران هم خسته شده‌اند اما تو دست از سر قصه‌ای که داری برنمی‌داری و این اتفاق بسیاری وقت‌ها در میان افراد مختلف و خصوصاً زن و شوهرها تکرار می‌شود. چون همیشه جریان‌ها و اتفاقاتی وجود دارند که به‌طور کامل حل نشده و نمی‌شوند و همیشه مثل تپه‌ای کوچک سر راه زندگی شما قد علم می‌کنند. یکی از شما از روی تپه می‌افتید و دیگری روی آن می‌روید و قصه‌تان را داد می‌زنید. در حالی که اگر مواردی که در گذشته پیش آمده‌اند را پیدا کنید و برای همیشه حل کنید تپه‌های زندگی‌تان به جای زیاد شدن کم می‌شوند و کم‌کم می‌توانید بر راه‌های بدون پیچ و خم و پستی و بلندی قدم بگذارید...

قصه‌های بد را دور بریز

شما باید نگاه خودتان را درباره چگونگی اتفاق توضیح دهید و اگر لازم بود پشیمانی خود را ابراز کنید. از طرف دیگر شاید شما نیستید که باید بخشیده شوید و «شما» در موضع بخشیدن هستید. بنابراین اگر واقعاً می‌خواهید موانع را از سر راه زندگی‌تان بردارید ازصمیم قلب او را ببخشید و به خودتان قول بدهید دیگر این قصه را برای هیچ‌کس حتی خودتان تکرار نکنید.

فکر کردن به تکرار دوباره وقایع تلخ هم نه تنها مشکلی از شما حل نمی‌کند بلکه اضطراب و نگرانی شما را نیز بیشتر می‌کند و باعث می‌شود کنترل رفتار خود را از دست بدهید در حالی که اگر بتوانید خودتان را در مقابل این اضطراب‌ها ایمن کنید، بسیاری از مشکلات شما حل خواهند شد. برای برداشتن اولین گام و دورشدن از اضطراب باید «خودگویی»های خود را کنترل کنید.


حرف‌هایی که در درون با خود به‌طور ناخودآگاه می‌زنید بلند بلند بیان کردن این خودگویی‌ها چهره‌ای دیگر از شخصیت شما را نشان می‌دهد. شما با به زبان آوردن این خودگویی‌ها می‌توانید علت بسیاری از اضطراب‌های خود را کشف کنید و متوجه شوید با این‌که سعی در کنترل افکار منفی‌ خودتان دارید اما این افکار درون ذهن شما دوره می‌شوند.

نکته بعد از بلند بیان کردن گفته‌های درونی تصحیح و جایگزینی آن‌ها با جملات صحیح است به‌طور مثال به جای این‌که مدام درون خودتان بگویید من آدم عصبی هستم (و یا او آدم عصبی است) بگویید: عصبی بودن ویژگی هر فردی است و حالتی موقتی است و یا او هم مشکلات زیادی دارد و یا وقتی در حال فکر منفی بافتن با خودتان هستید بگویید: باید دست از نگرانی بردارم.

نباید زود قضاوت کنم. خلاصه این‌که تا می‌توانید جای جملات منفی و یأس‌آور را با جملات مثبت پر کنید. عمیق و آهسته نفس کشیدن هم از دیگر راه‌های تمرکزی است که می‌تواند نگرانی را ازشما دور کند و خط آخر هم این‌که بیکار بودن و تنها در گوشه‌ای خارج از جمع نشستن مزید بر علت خواهدشد تا شما سریع‌تر به دام نگرانی و افکار منفی بیفتید. در حالی که ورزش، گرفتن دوش آب گرم،‌مشغولیت به کاری که به آن علاقه دارید، می‌تواند کمک شایانی به شما بکند.  
 

+   مشاوره خانواده ; ۸:۱٦ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/٩/٢٤

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir