مشاوره خانواده

انسان سالم،بی مسئله نیست...

فشار روانی و نوشداروی آرامش (2):


 
 انسانی که به معرفت نفس رسیده و از رهگذر آن به معرفت رب نایل گشته، خود را غرق و تسلیم اراده حق می بیند و تمام اتفاقات و پیش آمدهای نیک و بد روزگار را از مجرای تقدیر خداوندی می یابد.
 
یاد خدا آرام بخش است:
فشار روانی و نوشداروی آرامش (2)
آرامش ودیعه ای الهی است و اگر بگوییم تمام تلاش های روزمره مردم برای رسیدن به آرامش است، سخنی گزاف نگفته ایم. انسان در زندگی به اسباب و وسیله های فراوانی تمسک می جوید تا به آرامش برسد. ماشین، خانه، همسر، مسافرت، مطالعه، ورزش و ... همگی در رسیدن به آرامش سهمی دارند اما بزرگترین و اصلی ترین نقش را ارتباط با خالق کائنات دارد. انسانی که به معرفت نفس رسیده و از رهگذر آن به معرفت رب نایل گشته، خود را غرق و تسلیم اراده حق می بیند و تمام اتفاقات و پیش آمدهای نیک و بد روزگار را از مجرای تقدیر خداوندی می یابد. او صلاح امور را به خالق خود می سپارد و ترسی به دل از هیچ کس و هیچ کاری به دل راه نمی دهد .
 
و ایمان دارد که سختی ها گذرا هستند و مشکلات یا برای تعلیم اویند یا برای امتحانش؛ لذا قدرتمندانه به مقابله با آنها می رود و بی باکانه بر آنها غلبه می کند و لبخند به لب از امتحانات و ابتلایات خداوند سربلند بیرون می آید.
 
بی شک چنین انسانی آرام است و در آرامشی ملکوتی سیر می کند، چرا که یاد خدا را همیشه در قلب و زبان خود دارد و ایمان دارد که هم او پشتیبان و حامی اوست.
 
زمان خود را مدیریت کنید:
 
داشتن زمان بندی، اولویت گذاری و برنامه ریزی برای انجام امور باعث می شود تا شما با آرامش کامل به انجام امورتان بپردازید و بی آنکه اضطراب و دلهره ای داشته باشید در زمان مقرر به همه کاهایتان برسید. البته یک نکته مهم در این میان هست که اشاره به آن ضروری است و آن اینکه وقتی سخن از برنامه ریزی به میان می آید، عده ای برنامه هایی آرمانی برای خود می چینند که عملی شدن کامل آنها از دست هیچ کس برنمی آید و وقتی به برنامه های عقب افتاده خود می نگرند بیشتر دچار اضطراب و استرس می شوند. لذا به هنگام برنامه ریزی به عملی بودن برنامه و توان خودتان دقت کنید و برنامه ای متعادل و قابل اجرا بریزید.
 

داشتن زمان بندی، اولویت گذاری و برنامه ریزی برای انجام امور باعث می شود تا شما با آرامش کامل به انجام امورتان بپردازید و بی آنکه اضطراب و دلهره ای داشته باشید در زمان مقرر به همه کاهایتان برسید.

فرم بدن خود را اصلاح کنید:
 
 فرد مضطرب به دلیل فعال شدن «مکانیسم جنگ و گریز» دارای ریتم تنفسی تند و بریده است و نا واضح و بی نظم سخن می گوید، حرکات تند و بی نظم و غیر ضروری بسیاری در اندام او دیده می شود، شانه هایش کز کرده و خمیده است و لرزشی عمومی در کل بدنش مشاهده می شود. در مقابل فردی که از آرامش برخوردار است، آرام نفس می کشد، شمرده سخن می گوید، آرام و متین سخن می گوید، با وقار و سنجیده حرکت می کند و به طور کلی ظاهری آرام و اطمینان بخش دارد. طبق اصل تاثیر متقابل ذهن بر جسم و برعکس، شما هر کدام از این شیوه ها را در جسم خود پیاده نمایید، ذهنتان نیز همان حالت را به خود خواهد گرفت. به بیان دیگر اگر می خواهید آرام باشید باید مانند آرام ها سلوک نمایید. رفتار آرام و با وقار داشته باشید.

خواب راحت و کافی داشته باشید:

  اگر می خواهید روز خوبی را سپری کنید، شب ها به موقع و بین شش تا هشت ساعت بخوابید، به هنگام خواب صاف به پشت بخوابید یا به حالت جنینی(و نه کز کرده) بخوابید، قبل از خواب از مصرف محرک ها و تماشای فیلم و یا مطالعه کتاب های هیجان انگیز بپرهیزید. سعی کنید قبل از خواب برای دقایقی آرام و ریتمیک تنفس کنید و تخیلات زیبا و آرمش بخش (مانند قدم زدن در جنگل و ساحل دریا) داشته باشید. با نگرانی نخوابید و برای به موقع بیدار شدن بردا صبح از ساعت کمک بگیرید تا خوابتان به خاطر ترس از خواب ماندنتان به هم نریزد. نکته مهم دیگر در مورد خواب که با اضطراب صد دز صد ارتباط مستقیم دارد عبارت است از بی خوابی. این پدیده علل و دلایل زیادی دارد که در جای خود به آن خواهیم پرداخت اما در این مورد یادآوری این نکته بنیادی خالی از لطف نخواهد بود که «اگر خوابتان نمی آید، لطفا نخوابید». علت بسیاری از بی خوابی ها خواب روزانه است که مانع خواب شبانه می شود. به طور کلی زمانی که شب هنگام به هر دلیلی خوابتان نمی آید خود را در تخت خواب محبوس نکنید. اگز نمی توانید بخوابید اصرار به خوابیدن باعث سر درد، خستگی، اضطراب، کلافگی و پریشانی می شود. لذا اگر شب ها خوابتان نمی برد می توانید به مطالعه کتاب، تماشای فیلم های غیر هیجانی یا نوشتن بپردازید پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که آرام آرام خواب به سراغتان می آید و به راحتی خواهید توانست به خواب فرو بروید.

+   مشاوره خانواده ; ۱٠:٠٠ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/٩/۱٠

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir