مشاوره خانواده

انسان سالم،بی مسئله نیست...

چگونه می‌توان از نگرانی دست برداشت یا‌ آن را کم کرد؟

اگر مشکلی وجود دارد، اگر می‌توانید آن را برطرف کنید اما به‌خودتان یاد بدهید که نگران نباشید. نگرانی هیچ وقت چیزی را حل نمی‌کند.

1 - آماده رویارویی با بدترین موقعیت باشید، اما امیدوار باشید بهترین حالت پیش بیاید. این گفته دیل کارنگی در کتاب چگونه از نگرانی دست برداریم و تدریجاً‌ زندگی کنیم است. بدترین نتیجه ممکن را بپذیرید و آنگاه دست به کار شوید تا بدترین حالت را تغییر دهید و آن را بهتر کنید.

2 - دست به‌کار شوید. هر وقت متوجه شدید که تدریجاً‌ نگران شده‌اید، دست به کار شوید و سراغ کارهایی بروید که باید انجام دهید. اگر فهرست کارهایی را که باید انجام دهید، ندارید، آنها را فهرست کنید. اهداف و کارهایی را که برای تحقق آنها لازم است، به‌ترتیب بنویسید. یکی از فواید تهیه این فهرست این است که دیگر نگران نیستید که ممکن است چیزی مهم را فراموش کنید.

3 - حواس خود را به چیز دیگری معطوف کنید. به دوستی تلفن بزنید. کتابی بخوانید. فیلمی خوب ببینید. بچه‌ها را به پارک ببرید. پیاده‌روی کنید. کارهای زیادی است که می‌توانید انجام دهید.

4 - حمایت بطلبید. دوستان و خانواده می‌توانند منبع حمایت فوق‌العاده‌ای باشند، به‌خصوص اگر بگویند نظرشان چیست. گاهی اوقات صرف حرف زدن به از بین رفتن نگرانی کمک می‌کند.

5 - تصمیم بگیرید. اگر درباره یک مشکل حل نشده شخصی یا کاری نگران هستید، فرصت دارید که تصمیم بگیرید. وقتی تصمیم بگیرید چه کار کنید، می‌توانید تدریجاًً کارهایی برای به دست آوردن بهترین نتیجه انجام دهید.

6 - مستقیماً‌ با مشکل روبه‌رو شوید. معمولاً‌ این خود مشکل نیست که باعث نگرانی می‌شود، معمولاً‌ پیش‌بینی مشکل است که سبب نگرانی می‌شود. این مشکل چه تأثیری بر دیگران می‌گذارد یا آنان چه واکنشی نشان می‌دهند؟
هر چه سریع‌تر با مشکل مقابله کنید.

7 - تمرین آرامش کنید. اهمیت دارد که وقتی را صرف آرامش کامل خود بکنید. چشمانتان را ببندید و از طریق بینی نفس عمیق بکشید و از دهان آن را بیرون بدهید. با هر نفس به‌خودتان القای آرامش کنید. فقط چند دقیقه طول می‌کشد که تنش از بدن خارج شود.

8 - به چیزهای مورد علاقه گوش کنید. اینها می‌تواند موسیقی یا دیگر مطالب مورد علاقه باشد.

9 - یادداشت‌نویسی. بسیاری افراد پس از نوشتن چیزهایی که باعث نگرانی آنان می‌شود، احساس سبکی می‌کنند. در هنگام نوشتن، متوجه می‌شوید واقعاً از چه نگران هستید و بعد می‌توانید بی‌طرفانه به بهبود وضع بپردازید.

10 - مراقب خودتان باشید. زیاد استراحت کنید. برنامه غذایی سالم داشته باشید و ورزش کنید. وقتی بدن و ذهن خود را پرورش دهید، راحت‌تر می‌توانید مسائل را بررسی کنید. مواجهه با مسائل پیش‌بینی‌نشده آسان‌تر می‌شود.

11 - نعمت‌هایی را که دارید، بشمارید. چیزهای زیادی است که بابت آن شکرگذار باشید. به اطراف نگاه کنید. انسان در جهان زیبایی زندگی می‌کند. می‌توان شکرگذار داشتن تندرستی، خانواده، ذهن، کشور، خانه، شغل و حتی چیزهای کوچک‌تر بود.

12 - بر افکار خود نظارت کنید. مراقب افکار خود باشید و آماده باشید تا افکار مثبت را جایگزین نگرانی‌ها کنید. فنون زیادی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان از نگرانی دست برداشت. نکته مهم استفاده منظم از آنها تا هنگامی است که رفتار جدید به عادت تبدیل شود. این گفته را به یاد داشته باشید که آرامش، گهواره قدرت است.

+   مشاوره خانواده ; ۸:٥٤ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/٩/٢

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir