مشاوره خانواده

انسان سالم،بی مسئله نیست...

استرس زنان و مردان:

 

زنان در زندگی روزمره بیشتر از استرس ها صحبت می کنند و به طور کلی دو برابر بیشتر از مردان برای نگرانی، اضطراب و افسردگی به روانشناس مراجعه می کنند.تفکر سنتی معتقد است که مردان نان آورخانه هستند ولی در دهه های اخیر جامعه تغییر زیادی کرده است. وهمراه با این تغییرات، آسیب پذیری و استرس ها افزایش یافته است.


● زنان و استرس

زنان در زندگی روزمره بیشتر از استرس ها صحبت می کنند و به طور کلی دو برابر بیشتر از مردان برای نگرانی، اضطراب و افسردگی به روانشناس مراجعه می کنند. اما چرا واقعاً زنان از استرس رنج می برند؟ متخصصان معتقدند که زندگی مدرن مهم ترین عامل استرس است و زنان نیز با وجود خلق و خوی آرامی که دارند بهتر از مردان از عهده استرس ها بر می آیند.امروزه بیشتر زنان کار می کنند. در حقیقت در دهه های اخیر کار اجباری در بین زنان و دختران جوان افزایش چشمگیری داشته است و از سال ۱۹۸۰ با افزایش کار زنان، کار مردان کم تر شده است. ۵/۱۵ میلیون زن در مقابل ۵/۱۲ میلیون مرد. از اینرو ظاهراً استرس از زمان مدرنیزه شدن به وجود آمده است. البته باید توجه داشت که در بین زنان کارگر تعداد زیادی از آنها مسئول نگهداری بچه ها، کار خانه و نگهداری از خویشاوندان خود هستند. در حدود ۵/۴ میلیون تن از زنانی که کار می کنند کودکان زیر ۱۸ سال دارند و این نشان می دهد که فشار بر روی زنان از چند جهت است. زنان اغلب می خواهند که بر سرنوشت خود چیره شوند زیرا آنها به طور طبیعی به معنای هر چیزی بیشتر فکر می کنند و بهتر از مردان امور را کنترل می کنند در حالی که مردان اغلب بر روی کار با دستانشان متمرکز می شوند. به هرحال دلایل مختلفی برای ایجاد استرس در زنان وجود دارد.

● از عوامل موثر در ایجاد استرس در زنان می توان به نکات زیر اشاره کرد:

▪ آبستنی:

می تواند زنان را با یک تنش بزرگ روبه رو کرده و دلواپسی هایی در مورد تولد بچه و مادر بودن ایجاد کند. تحقیقاتی که در یک بیمارستان در لندن بر روی نوزادان مادرانی که سن کمی دارند و از طرفی زایمان زودهنگام انجام داده اند نشان می دهد که این نوزادان از رشد کمی برخوردار بوده و هورمون کورتیزولی که از مادران مضطرب به جنین منتقل می شود باعث می شود که این نوزادان مستعد استرس شوند.

▪ نگهداری از کودک جدید:

برای هر مادری، نگهداری از نوزاد بسیار اعصاب خردکن و استرس زاست. بخصوص اگر این مادر تنها بوده یا با همسرش مشکل داشته و یا اینکه پول کافی نداشته باشد. این نوع استرس اغلب منجر به افسردگی مادر می شود. معمولاً از هر ۵ زن ۶/۱ زن به این نوع افسردگی مبتلا می شود. به همین دلیل متخصصین علم استرس توصیه می کنند که مادران پس از تولد نوزادانشان برای اطمینان از سلامتی خود حتماً با یک روانشناس مشورت کنند.

▪ نگهداری و مراقبت از دوستان و خویشاوندان بیمار و یا پیر

نگهداری مکرر و پی در پی- در بریتانیا ۸/۶ میلیون نفر از دوستان و خویشاوندان ناتوان خود نگهداری می کنند که در بیشتر مواقع این وظیفه بر عهده زنان است.

▪ محرومیت و یا سوگواری:

از دست دادن هر کسی می تواند باعث استرس شود و به ویژه مرگ که باعث افسردگی است. طبق تحقیقات جدید زنان و مردان بعد از، از دست دادن مونس خود نشانه های بیماری یا حمله قلبی را نشان می دهند.البته با وجودی که زنان با انواع فشارها روبه رو می شوند اغلب بهتر از مردان عکس العمل نشان می دهند. زنان در هنگام صحبت کردن و ارتباط داشتن با دوستانشان و یا پدر و مادرشان احساس شادی می کنند و در زمان فشارهای روانی هم بیشتر از خود مراقبت می کنند، بیشتر از مردان به پزشک مراجعه می کنند و درباره مشکلاتشان صحبت می کنند و این بسیار مهم است که هر کسی بتواند بعضی از استرس ها را تحمل کند و علت وقوع مشکلات را بپذیرد.

● مردان و استرس

شما اول صبح، بر روی نشستن روی صندلی در مترو مبارزه می کنید. دیر به سر کار می رسید. در خانه خسته اید. با همسر و بچه هایتان صحبت نمی کنید و یا حتی ممکن است تمام روز را با این نگرانی که چطور صورتحساب هایتان را بپردازید، بگذرانید.

تفکر سنتی معتقد است که مردان نان آورخانه هستند ولی در دهه های اخیر جامعه تغییر زیادی کرده است. وهمراه با این تغییرات، آسیب پذیری و استرس ها افزایش یافته است. از عوامل مؤثر در ایجاد استرس در مردان می توان به نکات زیر اشاره کرد.

▪ بیکاری:

از سال ۱۹۸۰ تا اوایل ۱۹۹۰ بسیاری از مشاغل از بین رفت ، بسیاری از صنایع بسته شدند و حدود ۱۷ درصد از مردان بیکار شدند. بیکاری طولانی (بیش از ۶ ماه) از مهمترین عوامل افسردگی در مردان است.

▪ تغییر نقش:

با افزایش ۱۲ درصدی کار زنان و کاهش کار مردان نقش مردان به عنوان تامین کننده معاش، تغییر کرده و به همین دلیل آنها احساس پوچی و بیهودگی و سرگشتگی می کنند. زیرا با این تغییر نقش، شیوه و سبک زندگی هم تغییر کرده است.

به موازارت سرازیر شدن تکنولوژی به کارخانه ها و اداره ها در بریتانیا، بسیاری از کارفرمایان، پرسنل و کارمندان خود را اخراج می کنند و قراردادهای موقتی جایگزین قراردادهای دائمی شده است که به طور مستقیم نقش مهمی در ناامنی شغلی دارد. در ضمن در بین کشورهای اروپایی انگلیس بیشترین ساعات کاری را در هفته دارد- برای مردان به طور متوسط ۴۲ ساعت در هفته و ۳۸ ساعت برای زنان و طبق آمار، کارفرمایان خیلی بیشتر از کارگران کار می کشند.همراه با این تغییرات و فشارهایی که بر مردان وارد می شود از آنها انتظار می رود که در انتهای یک روز سخت و طولانی در کارهای خانه هم کمک کنند و با همسرشان هم گفت وگوی جذاب داشته باشند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد حضور پدر در خانه برای رشد کودکان بسیار ضروری است. تحقیقات دانشگاه اسکس نشان می دهد که:

▪ از سال ۱۹۶۰ با وجودی که پدران وقت بیشتری را با کودکانشان می گذرانند هنوز هم زنان دو برابر بیشتر از مردان وقت خود را به کودکانشان اختصاص می دهند.

▪ کودکان- بخصوص پسران- که بیشتر وقت خود را با پدرانشان گذرانده باشند در آینده زندگی بهتری نسبت به آنهایی که وقت کمتری را با پدرانشان گذرانده اند دارند.

▪ پسرانی که پدرانشان هر هفته در درس هایشان به آنها کمک می کنند ۱۰ درصد نمرات بالاتری گرفته اند.

▪ پسرانی که همراه پدرانشان به طور منظم آخر هفته ها به گردش می روند ۱۸ درصد کمتر با پلیس برخورد داشته و ۱۶ درصد کمتر از مدرسه فرار می کنند.

و طبق دلایل بالا از پدران انتظار می رود که اوقات بیشتری را صرف کودکان خود کنند.

عکس العمل مردان تحت فشار بسیار متفاوت از زنان است. آنها از احساسات خود صحبت نمی کنند و یا حتی برای حل مشکل خود به پزشک و یا هر فرد دیگری مراجعه نمی کنند و فقط زمانی که علائم و نشانه های بیماری مثل درد قفسه سینه، سردرد و... ظاهر شد به پزشک مراجعه می کنند. معمولاً غصه ها و نگرانی های خود را آشکار نمی کنند. پسران عادت کرده اند که هیجانات و احساسات خود را نشان نداده و برای آنها بسیار سخت است که مشکل استرس را بپذیرند.

● راه های نجات

یکی از راه هایی که عموماً زنان به آن متوسل می شوند افراط در نوشیدن است. آنها همچنین به خشونت روی می آورند. اما مردان به جای حل مشکل، به خودکشی فکر می کنند و طبق آمار هر ۴۵ دقیقه یک مرد دست به خودکشی می زند.

● از خودتان به خوبی مواظبت کنید

این راه حل آسانی نیست ولی باید قبول کنیم که باید دانش و اطلاعات خود را در مورد استرس افزایش دهیم، درباره آن با دوستان و خانواده صحبت کنیم و برای کمک به خود حتماً به پزشک و یا هر فرد متبحری در این زمینه مراجعه کنیم.

● توصیه های زیر می تواند کمک قابل ملاحظه ای به شما برای مقابله با استرس بکند.

▪ صحبت کردن با دیگران چه با دوستان، همسر و یا مشاوره علمی

▪ تمرینات تنفس و ریلکسیشن

▪ اختصاص دادن اوقاتی از هفته برای فعالیت هایی لذت بخش

▪ نظم بخشیدن به فعالیت ها

شما می توانید با تائید کردن خود و افزایش اعتماد به نفس عکس العمل های بهتری در برابر استرس از خود نشان دهید. 

+   مشاوره خانواده ; ٧:۳٠ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/۸/٢٢

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir